دسته بندی کوره و تجهیزات جانبی

 

منظور از کوره و تجهیزات جانبی چیست؟

کوره و تجهیزات جانبی به منظور بازیافت ضایعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع به کمک چنین تجهیزاتی می توان چرخه بازیافت قراضه ها و ضایعات فلزی را تکمیل نمود.کوره ذوب فلزات، تجهیزاتی هستند که می توانند حرارت مورد نیاز برای ذوب فلزات و آلیاژهای مختلف را در اوزان مشخص تامین کنند. به عبارتی ضایعات فلزی به عنوان سوخت در این کوره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کوره و تجهیزات جانبی

کوره ذوب فلزات دارای انواع مختلفی است که برای اهداف مختلف و با در نظر گرفتن پارامترهایی از جمله هزینه، نوع قراضه و ضایعات فلزی، نوع آلیاژ و … می توان از هر یک از انواع آن استفاده کرد. بهترین کوره ذوب فلزات، معمولاً کوره ای است که از انعطاف پذیری مناسب برای شرایط مختلف برخوردار باشد.
کاربرد کوره ذوب فلزات سبب شده تا آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از کوره های پیش گرم، کوره های ذوب و کوره های نگهدارنده. این تجهیزات بازیافت یا از طریق سوخت فسیلی و یا از طریق گرمایش الکتریکی، فعالیت می کنند. مهم ترین نوع کوره ذوب فلزات عبارت است از:
• کوره بوته ای
• کوره تشعشعی
• کوره القائی
• کوره قوس الکتریکی
• کوره زیمنس- مارتین
• کوره کوپل

آشنایی با كوره بوته اي

کوره ذوب فلزات بوته ای به کوره زمینی معروف است. کاربرد آن در ریخته گری نیز به بازه زمانی دور بر می گردد. البته امروزه نیز به واسطه هزینه کمتر و سهولت در نحوه عملکرد آن در کارگاه های کوچک ریخته گری و همچنین نوع بزرگ تر آن در کارخانه های به عنوان کوره کمکی مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای کوره بوته ای عبارت است از: بدنه (از جنس فلز ساخته می شود)، صفحه فلزی، دری، دیواره نسوز، کف، دمنده هوا، مشعل، زیر بوته ای
باید اشاره کرد که انواع قراضه ها و ضایعات فلزی را می توان به کمک کوره ذوب فلزات بوته ای ذوب و بازیافت کرد. قابلیت استفاده از سوخت های مختلف به ویژه گازوئیل، نفت و مازوت را دارد. کار کردن با آن پیچیده نیست و هزینه ساخت آن هم نسبت به بسیاری از کوره ها کمتر است. هر چند که ظرفیت و راندمان پایینی دارد.

ویژگی های کوره تشعشعي

در نوع تشعشعی کوره های ذوب فلزات، محصول احتراق با مواد شارژ، به صورت مستقیم تماس داشته و مواد مذاب هم از طریق تشعشع، هم جابه جایی و هدایت حرارت را دریافت می کنند. بعضی از این کوره ها، ثابت و برخی دوار هستند. نوع ثابت به منظور ذوب فلزات و آلیاژهای غیر آهنی استفاده می شوند. کوره های دوار تشعشعی در ذوب چدن کاربرد دارند. معمولاً ظرفیت آنها بیش از 300 کیلوگرم می باشد.

یکی از مزایای کوره های تشعشعی این است که راندمان حرارتی بالایی دارد و به کمک آن می توان مقادیر زیادی مواد مذاب تولید نمود. از طرفی درجه حرارت و ترکیب شیمیایی به صورت یکنواخت پخش می شود.

ساختار كوره القائي

ساختار کوره القائی به این صورت است که با جریان الکتریکی که به سیم پیچ دور مواد، وارد می شود، مواد ذوب می گردند. در واقع در ساختار این کوره ها، یک کویل مسی تعبیه شده که با عبور جريان الكتريسيته، می تواند این جریان را در سطح ضایعات فلزی درون بوته القا نماید. این امر به تسریع در ذوب شدن فلزات کمک می کند. از آنجایی که جریان آب درون کویل مسی رخ می دهد، مانع از ذوب شدن آن می گردد.

کوره های القائی شامل سه دسته کم فرکانس، میان فرکانس و پر فرکانس هستند. البته بر اساس نحوه انتقال حرارت، شامل دو نوع کانالی و بدون هسته می باشند.

ویژگی های کوره قوس الکتریکی

کوره های قوس الکتریکی دارای یک حمام بزرگ هستند که عمق کمی دارد. لایه ای نسوز که اسیدی یا بازی است بر سطح آن کشیده شده و الکترودهای کربنی نیز در قسمت بالای آن قرار گرفته اند. با قرار گیری ضایعات فلزی، به منظور برقراری جریان الکتریکی، الکترودها به سمت پایین می آیند. با بالا رفتن الکترود ها، قوس الکتریکی از الکترود به ضایعات فلزی منتقل شده و در نتیجه، عملیات ذوب انجام می شود.

برای تولید گرید های مختلف فولاد، میلگرد های آجدار، مقاطع فولادی کارایی دارد. به کمک آن می توان مواد مذاب را تصفیه نمود و فولاد کم کربن نیز تولید کرد.

كوره زيمنس مارتين

كوره زيمنس مارتين برای ذوب قراضه های آهن و چدن، سنگ های معدنی از جمله سنگ آهن، بوکسیت ها، آهک و … به کار می روند. سوخت این کوره هم گاز و هم ذغال سنگ می باشد که درون دو محفظه در دو طرف آن قرار گرفته و با اختلاف زمانی 15 تا 20 دقیقه عمل می کنند.

كوره كوپل

کوره کوپل یکی دیگر از کوره های ذوب به شمار می رود که عمدتاً در ذوب چدنها به کار گرفته می شود. قدمت این کوره بسیار زیاد است و اولین بار در چین ساخته شد. عملکرد ساده نیز از ویژگی های آن می باشد. شباهت زیادی بین عملکرد این کوره با کوره های وجود دارد، هر چند کوره های بلند به منظور احیای سنگ آهن استفاده می شوند.

قیمت کوره ذوب فلزات

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش کوره ذوب فلزات و تجهیزات جانبی می توان به سایت ایزماکو مراجعه نمود. این سایت با هدف تعالی بخشی به صنعت بازیافت کشور و رفاه حال متقاضیان این تجهیزات خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است. به نحوی که خریداران و فروشندگان کوره و تجهیزات جانبی می توانند در این بستر با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و با بهره مندی از امتیازات متعدد به داد و ستد بپردازند. قیمت خرید کوره ذوب فلزات در این سایت، مقرون به صرفه تر بوده و امکان خرید اقساطی نیز فراهم است.
بهترین کوره ذوب فلزات را می توان از این طریق خریداری نمود. گفتنی است که سایت ایران ضایعات به عنوان مرجع رسمی تجارت ضایعات کشور نیز حمایت خود را از خریداران این تجهیزات با ارائه خدمات مختلف اعلام نموده است. به این تریب که خریداران کوره و تجهیزات، می توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را به راحتی از طریق این سایت تهیه کرده و همچنین تولیدات خود را نیز به پشتوانه آن با بهترین شرایط به فروش برسانند.